.

-

.

-

.
این وبلاگ جهت ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت راه انداری شده است.
پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی

تاریخچه جنگ نرم

بعد از ختم جنگ جهانی دوم در سال های 1945 جهان به دو قطب بزرگ چپی و راستی تقسیم بندی شد که جهان دوبلوکی یا دو قطبی یاد میگردید . در آن مقطع زمان از سویی ایالات متحده امریکا که اتحاد جماهیر شوروی بزرگی دفاعی نمود اگر چند که در آن زمان قدرت جهانی در حال تعادل قرار داشت  و تغییر در هر متغییر باعث برهم خوردن این توازن در سطح جهان میشد.....

را بزرگترین تهدید برای امنیت خود میدانست اقدام به طرح های طور مثال اگر ایالات متحده امریکا به یک نوع سلاحی دست میافت و اگر اتحاد جهاهر شوروی حالت دفاعی در مقابل آنرا نمی یافت باعث تغییر در متغییر ها گردیده تعادل برهم میخورد ، درست این زمانی بود که اتحاد جهاهر شوروی با راکت های بالستیک خود که از فاصله های دور توانایی پرتاب را داشت میبالید و در حقیقت نیز امنیت امریکا را به مخاطره انداخته بود ، اتحاد جماهیر شوروی با این همه توانایی ها که در زمینه نظامی داشت  توانست اولین ماهواره خود را " اسپوتنیک"  در اکتوبر سال 1957 به فضا پرتاب کند . به همین سبب ختم جنگ جهانی دوم بهانه بود برای چانه زنی بر سر قدرت جهانی وهردو مقتدر جهان در حال گسترش قلمرو خویش در جغرافیای استعمرات یک دیگر بودند.

جنگ نرم با روی کار آمدن انترنت شکل گرفت. جهان شاهد جنگ های مختلف در طول تاریخ بشری خود بوده است.تنها بعد زا جنگ جهانی دوم تا سال 1987 در جهان بیش از 160 درگیری مسلحانه صورت گرفته است.جنگ های امپراتوری ها ، جنگ های ملت ها و دول ها ، جنگ های قبیله ایی ، جنگ های صلیبی و بالاخره جنگ های جهانی اول ودوم که  آخرین جنگ های بزرگ در دنیا به شمار میرود .

برای کشور های که از نظام استخباراتی واطلاعاتی خوبی برخوردار است جنگ سرد بهترین شیوه انتفاعی در برابر مخالفین است . شیوه که میتوان با استفاده از آن حریف را ناتوان نشان داده امتیاز اخذ نمود ولی امروز جنگ نرم خیلی ها متفاوت تر از قبل است در گذشته بعد از ختم جنگ جهانی دوم میتوان از جنگ سرد نام برد که توانست اتحاد جماهیر شوری را که از قدرت بزرگی در دنیا برخورداربود شکست دهد اما در جنگ سرد باید مراحل طی میشد مصارف هنگفت باید پرداخت میشد و تا جایی باید حضور فزیکی نیز پیدا میکرد زیرا در جنگ سرد نقش اصلی را افراد ، خبرچین ها و جاسوس ها داشت و در پهلوی آن رسانه ها نیز نقش داشتندچنانچه که اداره روابط  بین المللی امریکا در آن زمان در 126 کشور جهان شعبه داشت اما در شیوه جنگ نرم چنین نیست در این جنگ فقط نقش اصلی را وسایل اجرا میکند نه افراد زیرا بستر برای چنین وسایل را افراد میسازد .

 اگر چند که عده زیادی از محققین به این باور اند که جهان وارد جنگ دوم سرد میشود اما نمیتوان جنگ نرم  را جنگ دوم سرد خواند زیرا جنگ نرم خطرناک تر واغفال کننده تر از جنگ سرد است .

در دوران جنگ سرد کشور ها برای شکست حریف خود باید سال ها کارمیکردند ، اما شیوه به کارگیر در جنگ نرم کاملا متفاوت به نظر میرسد  یگانه اصلی که در جنگ نرم قابل محسوس است خود نرم است نه افراد. در جنگ سرد دولت ها احساس میکنند که مورد تهاجم قرار گرفته اند اما مردم از این امر بیخبر اند اما در جنگ نرم هردو نمیدانند که مورد تهاجم قرار گرفته اند زیرا وابسته گی به انترنیتی دیگر علاجی ندارد.

در سال های 1960 وزارت دفاع امریکا تشخیص داد که دولت امریکا به شبکه های کمپیوتری خود خیلی وابسته است . واین سوال مطرح شد که اگر دشمن دریک حمله هسته ای به این شبکه ها حمله کند  همه را نابود سازند چی خواهند شد؟  که بعداً پروژه آرپانت وبالاخره انترنت روی کار آمد.

از سال های 1961 1999  تحولات وتغییرا زیادی در ساختار های زندگی مردم جهان رو نماگریده است ولی این تفاوت بیشتر محسوس تر در عرصه تکنالوژی بوده که همه مدیون انترنت است  حال جای تکلیف نخواهد بود تا نگاهی به تحولات و تغییرات که در بینه همین سال های در ایالت متحده امریکا اتفاق افتاده است بحث کنیم.

در سال 1961 کلینراک پروفیسور علوم کمپیوتر دردانشگاه اکلا اولین مقاله را تحت عنوان " جریان اطلاعات در شبکه های بزرگ ارتباطی " نوشت که تاثیرات زیادی روی مهم جلوه دادن  انترنت واهمیت آن در جهان نشان داد. بعد ازآن اولین مقاله تحت عنوان ارتباط کمپیوتر های روی شبکه توسط کلاکت ولیکلایدر نوشته شد.

درسال 1965 آزمایش اولین شبکه ساخته شده به وسیله لاری رابرتز  در آزمایشگاه ایالتی میت دو کامپیوتر با استفاده از تکنولوژی انتقال داده  با یکدیگر ارتباط برقرارکرد.

در سال 1966 پروژه آرپا به سرپرستی لاری رابرتز آغاز شد . به تعقیب آن در سال 1972 اولین برنامه های استفاده از ایمیل بوسیله رای تامیلسیون برای آرپا ساخت شد و علامت ات به معنای در انتخاب شد. در سال های 1972 اولین طراحی های پروتکل تی سی پی  توسط کرف وکان منتشر شد.

سال 1976 درست زمانی بود که ملکه الیزابت دوم یک نامه ایمیل فرستاد. سال های 1978 سال های تقسیم بندی تی سی پی / آی پی   به حساب میرفت.

سال های 1979 تاریخ شکل گیری کمیته پیکره بندی انترنت را تاسی نمودند. ودر سال های 1980 سیستم های آرپا نت به دلیل وجود یک ویروس در پیام های الکترونیکی از کار افتاد. در سال 1982 پروتکل تی سی پی / آی پی به عنوان استاندرد مورد استفاده وزارت دفاع امریکا قرار گرفت و در سال 1983 سیستم نام دومین  ابداع گردید و پسوند های دومین روی کار آمد

سال 1985 نخستین دومین تحت عنوان سامبولیک ثبت شد . درسال 1986 تعداد کاربران انترنت به 50 هزار نفر رسید وارتباط ایمیل بین آلمان و چین برقرارشد . ودر سال 1988 گفتگوی مبتنی بر انترنت تعریف وتدوین شد .

در سال 1989 کاربران انترنت به 100 هزار نفر رسید یعنی در دو سال دو برابر افزایش یافت و سیستم میزبان انترنیتی ساخته شد. و  در سال 1990 اولین سرویس تجاری انترنت از طریق خطوط تیلیفون راه اندازشد . و شبکه آرپا نیت کاملاً مسدود شد. بعد از آن تیم برنرزلی سیستم جهانی وب  را ابداع نمود. سال 1992 جستجو در انترنت بوسله آرمورپولی ا بداع گردید. جامعه انترنت در جنوری آن سال آغاز به کار کرد وتعداد میزبان ها بریک میلیون افزایش یافت. در سال 1993 مرورگر موزاییک در دانشگاه الینیوز ایجاد شد که بعدها نت اسکیپ براساس آن طراحی شد کرم های جدید انترنیتی شروع به شیوع بیشتر کردند.

سال 1994 سال اتصال فروشگاها به انترنت بود ودبعداً در سال 1995 شرکت مایکروسیستم سن جاوا را ارایه کرد.

در سال 1996 دومین تلویزیون به مبلغ 15 هزار دالر به سی نت فروخته شد وتلفن انترنت جهانی شد . نخست وزیر مالزیا ماهاتیر محمد به مدت 10 دقیقه از طریق انترنت با یاسرعرفات ورییس جمهور فلیپین گفتگو کرد. کلیه دومین ها از حالت رایگان خارج و با هزینه شدند. ودر سال 1999 دو کمپنی بزرگ مایکروسافت و نت اسکیپ تقریباً 100 در صد بازار مرورگر ها را در اختیار گرفتند.

بعداً سرورهای بزرگ جهان ساخت شد و شروع به توزیع آیدی یا شناس نامه انترنیتی نمودند امروز از بزرگترین مراکز سرورهای جهان در گام اول امریکا با آدرس یواس، بعداً آلمان با سرور دی ای و به تعقیب آن سرور سیا شکل گرفتند.

به همین طور  بعد از روی کار آمدن سیستم عامل های مانند اکس پیو ویستا به سرعت زمینه بستر سازی اطلاعات فراهم شد . انترنت به سرعت همه گیرشد جنگ انحصاری عراق برخاسته از انترنت و جنگ نرم است ، امروزیک کشور بزرگ مانند امریکا با اطلاعات که مانند زهر از هر مجرا در اختیار افراد اجتماع قرار میدهد آنان را وادار به زد وبند و قیام های مردمی نا خود اگاه وباالاخره نابودی نظام مخالف خود میکند.

به همین طور مغول ها در قرن 13 براساس جنگ اطلاعات امروزین خود را سازمان داد و بیشتر شبیه به یک شبکه بودند تا سلسله مراتب منطم به عنوان نمونه ای امروزی تر می توان از ویت کینگ های که در جنگ امریکا و ویتنام می جنگیدند نام برد.

در جنگ نرم یا رایانه ای برتری در کسب ، کنترول، پردازش، وانتقال اطلاعات وتلاش برای جای گیری صحیح، کشف نقشه های دشمن و حمله به ضعیف ترین وحساس ترین نقطه های خطوط دفاعی در مناست ترین لحظات قبل از این که دشمن متوجه نقاط ضعف شود که از اهمیت شایان توجهی برخوردار است.

خادمین شهدا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی